marți, 23 noiembrie 2010

Literatura - "obiect util" (Adora 2) [Partea I]

Am tot amânat şi amânat şi amânat să scriu despre întâlnirea noastră de la Adora de pe 13 noiembrie din raţiuni de timp, de inspiraţie etc etc. Acum că tot am pus mâna pe tastatură, ar fi indicat să fac un anunţ publicitar în care să povestesc despre ce şi cum s-a întâmplat. După un exemplu găsit întâmplător pe http://zumcititor.wordpress.com/page/2/ am propus o acţiune restrânsă de lobby literar (sună poate puţin pretenţios, dar eticheta o cere ca tehnica de persuasiune) în care colegii mei mai mici să realizeze în echipe de câte doi un anunţ publicitar pe o carte preferată. Am remarcat "moda" cărţilor despre vampiri în rândul puştimii (cu tot respectul, uneori poţi avea surpriza că citesc mai mult decât tinerii de vârsta mea (18) şi că au păreri personale puternice) şi calitatea de a avea curajul unui discurs hotărât şi bine pus la punct. De altfel, ideea cercului ( şi a temei de luna aceasta) era să învăţăm să recunoaştem tehnicile de manipulare ca să ne dăm seama când suntem în pericol să ni se întâmple să fim „manipulaţi”, să ne „ferim”.

Preferinţa pentru anunţul publicitar ar putea părea pur şi simplu bizară. Dar, ca să fim sinceri, nu peste anunţuri publicitare dăm la fiecare colţ de stradă, când trecem pe zebră, când intrăm în brutărie, când mergem să plătim facturile? L-aş numi un tip de literatură mai mult decât de consum, o literatură aparent de „menaj”, ce poate fi corelată aceluia pe care M.Vişniec l-a numit „l’ecrivain jetable”, dar e un tip de literatură spre care merită să deschidem ferestre, opţiuni de interpretare şi din altă perspectivă. Intenţia activităţii a fost aceea de a îmbina demersul critic-literar cu cel aparent colocvial, pentru a aduce cartea din spaţiul închis, în cel eminamente deschis, într-un act de promovare directă. La urma urmei, de ce nu am face „publicitate” şi „lobby” pentru …Carte ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu